De route naar een derde en waardegedreven golf van digitalisering

Nu digitaal gemak en een goede gebruikerservaring langzaamaan uitgroeien tot gemeengoed, veranderen de vragen die bedrijven bezighouden. Wie zich laat meevoeren richting de derde golf van digitalisering zal het voorbij de zichtbare horizon moeten zoeken. Hoe zet je digitale middelen waardegedreven in?

Om ons heen kijkend zien we een groot aantal bedrijven flinke slagen maken en de gebruikersbehoeften inlossen met een goede digitale ervaring. Op termijn verdwijnt daarmee het concurrentievoordeel dat het ze nu nog biedt. Als bedrijf ben je slechts in het nadeel als die investering niet is gedaan. Waar de eerste golf van digitale transformaties draaide om de interne basisprocessen en de tweede in het teken stond van gebruikersgemak, vraagt de derde golf om een nieuwe kijk. Bedrijven zullen digitale middelen niet langer proces- en output-, maar waardegedreven moeten inzetten. Om zo de business als geheel te ondersteunen.

Concreet betekent het dat er tijdens deze nieuwe golf andere vragen belangrijk zijn. Wat denken we voorbij de horizon te vinden? Hoe blijft een product in die context relevant? En wat betekent waarde in een wereld waarin de betekenis ervan steeds verschuift?

Human centered

Om de antwoorden hierop te vinden en digitale middelen waardegedreven te ontwikkelen, is het raadzaam voor een human centered design-aanpak te kiezen. Door een poging te doen de context van klanten en gebruikers te doorgronden, ontstaat er een goed beeld van de (toekomstige) behoeften. Waarmee een bedrijf vervolgens alleen producten en diensten ontwikkelt die hierop aansluiten.

Nieuwe vaardigheden

Wanneer we het puur proces- en outputgedreven ontwikkelen achter ons laten, vraagt dit nogal wat van de mensen en hun vaardigheden. Om dat wat voorbij de horizon ligt te vertalen naar het nu én zodanig op te knippen dat elke stap direct bedrijfswaarde oplevert, zijn nieuwe skills noodzakelijk. 

Betrokkenheid is essentieel

Een praktijkvoorbeeld bij KLM illustreert goed hoe deze derde golf er in de praktijk uitziet. Tijdens diverse workshops zijn onderhoudsmonteurs betrokken geweest om mee te tekenen aan een app die het werk nu efficiënter maakt. De ‘human-centric’ methode die ze hebben gehanteerd heeft er niet alleen voor gezorgd dat de modernisering werd omarmd, maar ook dat de airline meer vlieguren kan maken.

Expertise

Een aanpak zoals deze slaagt alleen als elke betrokkene ervaart onderdeel te zijn van de weg naar het uiteindelijke doel. Mensen moeten ervaren dat ze gehoord en vanuit hun expertise betrokken worden in de besluitvorming. 

Doelen

Goed uitgevoerd leidt deze nieuwe kijk tot producten en diensten die bij de behoeften aansluiten. Of iets op de lange termijn een succes is, wordt niet langer bepaald door platte metrics, maar ook door de emotionele waarde. 

Lees nu hier het hele artikel.

Bron: Emerce







Deze website gebruikt cookies

Heb je hier geen bezwaar tegen? Klik dan op op deze link:Ik accepteer cookies.