'Niet-essentiële winkels' hebben recentelijk hun deuren moeten sluiten. Dit veroorzaakt grote drukte bij webshops, in distributiecentra en bij pakketbezorgers. Wat brengt 2021? Pieter Van den Broecke, managing director Manhattan Associates, kijkt alvast in de glazen bol.

Ongeacht of er komend jaar snel een vaccin komt, retailers worden flink op de proef gesteld. Denk hierbij aan veranderingen in het consumentengedrag, zoals de flinke stijging in online aankopen. Pieter Van den Broecke doet vier voorspellingen over retail en supply chains in 2021.

1. Nauwere samenwerking tussen mens en machine
In 2020 zijn enorme hoeveelheden e-commerceorders door warehouses verwerkt en in 2021 zet deze trend zich voort. Om deze grote volumes aan te kunnen, is het noodzakelijk om behalve de inzet van personeel ook naar ondersteuning door automatisering en robotica te kijken. 

3. Retourproces stroomlijnen wordt een must
Met de stijging van het aantal online bestellingen, stijgt logischerwijs ook het aantal retourzendingen. Normaal gesproken bereiden winkeliers zich in het begin van het jaar voor op retourzendingen na kerst, maar nu moeten ze gedurende het hele jaar voorbereid zijn op meer geretourneerde pakketten.

3. Balans tussen gemak en duurzaamheid
De uitbreiding van leveringsopties zal de consument ook dwingen om bewuster na te denken over de keuzes ten aanzien van duurzaamheid die hij of zij in 2021 maakt. Vandaag besteld, morgen in huis is inmiddels de norm geworden en ook het aantal retailers dat extra (snelle) bezorgservices biedt op basis van een abonnement neemt toe. 

4. Digitale revolutie van de retail
Terwijl droneleveringen wellicht nog niet helemaal van de grond zijn gekomen, wordt er wel steeds meer in technologie geïnvesteerd. Neem bijvoorbeeld contactloos betalen: dit was een essentieel onderdeel van het shoppen in fysieke winkels dit jaar. Ook werden er flinke investeringen in technologieën als zelfscannen gedaan. Dit laat ook zien hoe innovatief en veerkrachtig de retail- en logistieke sector zijn.

Lees nu hier het hele artikel.

Bron: MarketingTribune

Deze website gebruikt cookies

Heb je hier geen bezwaar tegen? Klik dan op op deze link:Ik accepteer cookies.