We kennen allemaal wel het gevoel betoverd geraakt te worden door prachtige etalages. Het is zó mooi, dat je vervolgens de stoute schoenen aantrekt en over de drempel stapt. Máár… hoe vergaat de magie als je eenmaal binnen bent?

Anno 2020 blijft er voor de bezoeker - ondanks alle goede inspanningen – vaak weinig over van de magie die je bij de etalages betoverde. Waarom zouden we deze niet langer kunnen vasthouden gedurende de hele klantreis door de winkel of beter nog, tot ná de aanschaf van het gewenste product. Dat ligt aan de magazijnfunctie van de winkel: alles draait hier om efficiënte opslag en het verplaatsen van voorraad. Niet de klant maar het product staat centraal.

In de winkel van nu zou het echter moeten draaien om de klant effectief (= betekenisvol) binnen te houden en hem te transformeren tot een fan van je product of merk. Daarbij kan het traditionele magazijnformat -met een focus op voorraad- in de weg zitten. Zeker als we beseffen dat we tegenwoordig een nieuw winkelformat hebben: de webshop met haar virtuele – oneindige – magazijn. De magazijnfunctie van de winkel hoeft dus niet langer fysiek aanwezig te zijn. Inmiddels hebben de grote ketens met een omnichannelstrategie het virtuele magazijn ook omarmt. Is je jurk of broek niet meer op voorraad, de verkoopmedewerker bestelt het online en de volgende dag heb je het in huis.

De hele winkel als etalage: een doorkijk naar de toekomst

Het shoppen via schermen kun je zien als een merkwaardige verschuiving: de media wordt de winkel. De visionaire retaildeskundige Doug Stephens vatte deze ontwikkeling pakkend samen als “the media becomes the store and the store becomes the media”. In zijn visie verkoopt de winkel straks dus zendtijd. En daarmee voorziet hij dus een nieuwe revolutie in de retail.

Lees nu hier het hele artikel.

Bron: FashionUnited

Deze website gebruikt cookies

Heb je hier geen bezwaar tegen? Klik dan op op deze link:Ik accepteer cookies.