Lockdowns verhogen online consumptie

Volgens de Global Ad Spend Forecast 2021 van dentsu wordt er wereldwijd in 2021 weer een groei verwacht van 5,8% in advertentiebestedingen. Verwacht wordt dat de bestedingen pas in 2022 weer op het niveau van het pre-corona tijdperk zullen zijn.

Het hele rapport is te downloaden via deze link.

De groei in online mediaconsumptie van consumenten in 2020 zorgde ervoor dat de digitale bestedingen voor het eerst wereldwijd de helft van de totale bestedingen voor zijn rekening nam. De verwachting is dan ook dat het aandeel van digitaal wereldwijd versneld doorgroeit.

Door de lockdowns wordt online gewerkt, gekocht, geleerd, gesocialized en entertainment geconsumeerd. Dit is ook terug te zien in de wereldwijde digitale bestedingen. Social bestedingen groeien het snelst met 18,3% gevolgd door Search (11,0%) en Video (10,8%). #<<>

Televisie heeft het zwaar door het grote aanbod van streamingdiensten. Mensen kijken steeds meer video on demand. Voor televisie wordt in 2021 een kleine groei van 1,7% wereldwijd verwacht. Dit wordt mede veroorzaakt door de grote sportevenementen dit jaar.

In het rapport is te lezen dat print verder daalt (kranten -3,1% en magazines -14,3%).

Mede door (programmatic) digital Out of Home zal outdoor media naar verwachting wereldwijd weer een groei doormaken van 14,9%. Bioscoop media zal volgens het rapport na meer dan een halvering vorig jaar, in 2021 gedeeltelijk terugveren naar een groei van 41,7%. #<<>

De daling van radio in 2020 (mede door het wegvallen van woon-werkverkeer) wordt dit jaar gedeeltelijk gecompenseerd met een groei van 4,7%. Om groei te realiseren moeten radiopartijen de mogelijkheden van podcast en streaming omarmen. 

Volgens Ruud de Langen (CGO dentsu Nederland) kunnen merken in de eerste maanden van 2021 profiteren van een omgeving waarin in eerste instantie minder reclameclutter wordt ervaren. 'Merken die afwezig zijn geweest, kunnen klanten verloren zijn. Ook klanten die meer op prijs zijn gaan letten. Maar vertrouwde merken kunnen aandeel terugwinnen door zich weer te manifesteren. Het duurzaam gebruik van data zal daarbij essentieel zijn om continu veranderend consumentengedrag en sociale interactie te volgen. Ook binnen de veranderende online omgeving, zeker als het gaat om privacy en cookies, blijft het mogelijk impactvol en relevant te zijn.'

Bron: Adformatie

Deze website gebruikt cookies

Heb je hier geen bezwaar tegen? Klik dan op op deze link:Ik accepteer cookies.