Vorige week is het jaarlijkse PIM trendrapport verschenen met dit jaar als focus de ‘Vermenselijking van merken’. Het rapport onderstreept de noodzaak en tegelijkertijd de kans voor merken en marketeers om nu kritisch te zijn over hun eigen rol. Datagedreven kunnen we steeds beter beslissingen maken over hoe we ons merk moeten positioneren, maar juist daar zit ook een risico in. We laten de systemen en instrumenten de route bepalen waar het werk naartoe moet en verliezen daarbij de verbinding tussen de klant en het erfgoed van onze merken. Onderstaand is een korte samenvatting van het PIM trendrapport te lezen. Het gehele rapport is te downloaden via deze link.

In het PIM trendrapport van 2021 vind je, door de zes thema’s heen, praktische ideeën waar jij als marketeer mee aan de slag kunt gaan. We kunnen ons voorstellen dat je nog even moet zoeken hoe je je als marketeer echt kunt verdiepen in de tijdsgeest die voor ons ligt. Om de eerste stap in deze mentale verdieping te maken hebben we voor elk thema een aantal vragen beschreven:

Thema 1: SAMEN STERK

Kleinere communities: Hoe kun je als merk kleine communities van gelijkgestemden creëren waar het draait om diepgang en vertrouwen?

Nut: Met onze producten en services verleggen we de aandacht van het bieden van inspiratie naar het bieden van concreet nut (zowel in innovatie als in tone of voice). Wat is het nut van jouw merk, product of dienst? Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoe het in het dagelijks leven wordt gebruikt of toegepast.

Co-impact: Steeds vaker zal een merk de facilitator zijn om als consument of burger ergens aan bij te kunnen dragen. Welke sociaalmaatschappelijke verandering wil je faciliteren of mogelijk maken als merk?

Thema 2: NATURITEIT

Fritlufsliv zoals het in Zweden wordt genoemd: ‘Het leven in de buitenlucht’, wordt steeds populairder. Hoe kun je hier als merk aan bijdragen? Welke outdoor-producten of -belevingen kun je aanbieden en hoe kun je als merk mensen helpen om meer tijd buiten door te brengen of het gevoel van buiten te ervaren?

Blauwe economie: Wat is het ecosysteem waarin je als merk actief bent? Wat voeg je toe? Wat laat je achter? Wat is je footprint in zowel positieve als negatieve zin?

Natuurkracht: Gebruik de natuur als inspiratiebron voor processen en innovaties. Wat kan biomimicry en biohacking voor jouw merk of organisatie betekenen?

Thema 3: ESCAPISME

Relativerende ervaringen: Welke activaties of innovaties kun je als merk bieden om consumenten te helpen de angst te reduceren? En daarmee het feel-good-gevoel te versterken? Technologie kan daarin een rol spelen door extra belevingslagen aan de werkelijkheid toe te voegen. Gamification wordt bijvoorbeeld ingezet om personeel te motiveren of merkbelevingen 24/7 toegankelijk te maken. Welke oneindige mogelijkheden durf je als merk te verkennen?

Thema 4: STRIJDLUST

Challenge: Wie of wat daag je uit als merk? En dat gaat niet over de concurrent, maar over een noodzakelijke beweging of verandering in de maatschappij. En niet omdat het tijdelijk ‘hip’ is maar omdat dit de overtuiging van je merk - en dus authentiek - is. Welke niveau van strijdlust past bij je merk(waarden)?

• Niveau 1: Erkennen en aandacht vragen voor maatschappelijke (sociale en ecologische) uitdagingen

• Niveau 2: Zelf duidelijk positie innemen als merk

• Niveau 3: Activisme, van storytelling naar storydoing, daadwerkelijk aanzetten tot verandering

Doorleef de strijd: Buiten is binnen en binnen is buiten. Wat je buiten communiceert, moet worden geleefd en doorleefd door de interne organisatie.

Thema 5: KWALITEIT

Bewijslast: Geef consumenten inzicht in producten en ambities. Daarin kan en hoeft niet alles perfect te zijn, maar wees transparant en helder over de status quo en de concrete stappen die worden gezet.

Nostalgie: Terugpakken op wie je bent en waar je vandaan komt als merk. Dat lijkt niet heel sexy, maar daar kun je wel op vertrouwen en bouwen. Interessant ook om te zien welke merken, innovaties en activaties succesvol waren in de jaren ‘70. Soms zijn het dingen waar je als marketeer al lang op uitgekeken bent maar die in periodes van toenemende angst van grote waarde zijn voor je klant en daarmee voor je merk.

Eenvoud: Focus op de kern. Minder nutteloze en overbodige functionaliteiten maar de beste zijn in wat je product of dienst behoort te doen.

Thema 6: AANDACHT

Less is more: Steeds vaker wil de consument betalen voor het tijdelijk ‘uitzetten’ van dingen. Denk aan JOMO, de noise cancelling-koptelefoons, de soundprint van restaurants en apps die helpen om te concentreren. Wat kan jouw merk betekenen als het gaat om aandacht en focus?

Relatie: Wat je merk ook doet of aanbiedt, het gaat uiteindelijk om een transactie tussen mensen. Geef je mensen daarom een podium en bouw aan relaties tussen de mensen voor én achter het merk.

 

Deze website gebruikt cookies

Heb je hier geen bezwaar tegen? Klik dan op op deze link:Ik accepteer cookies.