Met Augmented Reality (AR) zie je dingen tot leven komen. Achter elk filter en elk bewegend element verricht AR het harde werk. De grenzen tussen digitaal en realiteit vervagen. En dat biedt veel kansen om AR toe te passen voor marketingdoeleinden. Maar hoe speel je als marketeer in op deze trend? Laat je inspireren door de voorbeelden hieronder.

Bon V!V

De out-of-home AR-advertentiecampagne van het populaire drankmerk Bon V!V is een mooi voorbeeld om mee te beginnen. Het merk werkte samen met Aircards, een webbased AR-serviceprovider, voor de lancering van hun Spiked Seltzer aan de westkust van de Verenigde Staten. Langs de wegen van Los Angeles en San Diego werden grafische muurschilderingen met QR-scans geplaatst, waardoor voorbijgangers de QR-code konden scannen en een volledige 3D-automaat met interactieve animaties tot leven zagen komen. Dankzij de animatie konden mensen ook hun favoriete smaakblikje BON V!V Spiked Seltzer selecteren, net zoals een echte automaat zou doen.

Daarnaast kregen gebruikers ook de mogelijkheid om ofwel een winkel in de buurt te zoeken die BON V!V Spiked Seltzer verkocht, ofwel online een aankoop te doen en binnen een paar uur te ontvangen. Maar het beste van deze campagne is dat er geen app-downloads voor nodig waren, aangezien het een webbased AR-campagne was die uitsluitend draaide om het bekijken van de Augmented Reality-ervaring.


Hewlett Packard

Een ander mooi voorbeeld van web-AR is de directe e-mailcampagne van Hewlett Packard Enterprise. Om de lancering van een nieuw product te promoten stuurde HPE prachtig vormgegeven ansichtkaartachtige flyers met QR-codes naar hun bestaande klanten. Nadat ze waren gescand kregen gebruikers de mogelijkheid om een locatie te kiezen waar ze idealiter zouden willen ontspannen: een boslandschap, een bergketen of een prachtig strand omgeven door palmbomen.

Bij het kiezen van een ontspanningsplek teleporteert de briefkaart de gebruiker naar de locatie van zijn of haar keuze, eindigend met de melding ‘downtime voor jou, niet voor je gegevens’.


Kinder

Over teleporteren gesproken, het populaire chocolademerk Kinder bracht AR in de detailhandel naar een heel nieuw niveau. De 'Jump into Africa'-campagne van Kinder was een visuele AR-traktatie voor consumenten die de moeite namen om de QR-code te scannen op de Kinder-eieren die in Tesco-supermarkten in het Verenigd Koninkrijk werden geplaatst.

Het 3D augmented reality-portaal bracht consumenten naar de Afrikaanse savanne midden in een supermarktstraatje om de Afrikaanse savanne te verkennen en geanimeerde 3D-safaridieren te ontdekken en kregen interessante infographics te zien.


Sephora

Herinner je je nog die dosis serotonine die je lichaam binnendringt als je arm bedekt is met glitterachtige make-upstalen? Is het al een tijdje geleden? Hoewel er niets zo leuk is als make-up in de winkel proberen, zijn virtuele probeer-apps voor make-up je volgende beste alternatief, vooral in 2021. Om te zien wat een bepaalde kleur lippenstift of oogschaduw bij jou doet.

De virtuele tool van Sephora is een geweldig voorbeeld van AR in de cosmeticabranche. Met behulp van gezichtsherkenning kun je met Sephora honderden make-upproducten direct proberen. De app scant je gezicht, detecteert gelaatstrekken voor plaatsing van de make-up en laat je virtueel producten uitproberen zodat je kunt zien hoe ze bij jou staan.

Timberland

Naar winkelcentra gaan en kleding passen die eerder is aangeraakt en gebruikt, is zo februari 2020. Daarom hebben we meer virtuele paskamers nodig, zoals de kamer die Timberland in 2014 introduceerde. Het merk gebruikte augmented reality en kinetische sensortechnologie om een virtuele paskamer te creëren waar klanten de nieuwste collectie van het merk konden passen. Door dit te doen lukte het Tilberland om het gedoe van het dragen van een stapel kleding en het fysiek passen in een kleedkamer te elimineren.

Toen dit in 2014 gelanceerd werd, was dit misschien maar een eenmalig idee dat de winkelervaring heel gemakkelijk en efficiënt maakte met behulp van AR-technologie. Maar na de uitbraak van de wereldwijde pandemie kunnen virtuele paskamers met AR-technologie de komende jaren een gamechanger zijn voor de detailhandel.



Home Depot

Het is niet zo moeilijk om online mooie spullen te vinden die bij je interieur passen. Consumenten zijn tegenwoordig verwend wat dat betreft. Maar het wordt lastig als je probeert te visualiseren hoe het product eruit zal zien nadat het op zijn plek staat. Is die salontafel toch niet te groot voor de woonkamer? Matcht het goed met de rode bank? Wacht, past de rode bank überhaupt goed bij onze blauwe muren? Daarvoor gebruik je de AR-hulp van Home Depot. Hiermee lukt het je te visualiseren hoe een product dat je wil kopen, precies in een ruimte in jouw eigen huis past.

In 2017 introduceerde Home Depot AR-technologie in zijn mobiele app om consumenten te helpen met onder andere terrasmeubels, wastafels, deuren en kranen. Met behulp van je mobiele camera en de AR-technologie van de app kun je het item virtueel in je huis plaatsen, de afbeelding vergroten of verkleinen en zelfs draaien om te zien hoe goed het past.

Social media AR-filters

Op social media zijn AR-filters enorm populair en kunnen ze de betrokkenheid en merkbekendheid op meerdere platforms stimuleren. Met de uitbreiding van Spark AR Studio van Facebook kunnen gebruikers en merken nu gratis aangepaste AR-filters maken voor Instagram Stories, Messenger, Facebook Stories en Portal.

Deze innovatie heeft een enorme impact gehad en heeft zelfs een nieuwe marketingtactiek voor sociale media gecreëerd: Instagram AR Filter-campagnes. Gebruikers besteden gemiddeld 75 seconden aan interactie met AR-inhoud, wat een geweldig lange betrokkenheid is in de digitale wereld.

Bron: Dutchcowboys

Deze website gebruikt cookies

Heb je hier geen bezwaar tegen? Klik dan op op deze link:Ik accepteer cookies.