De wereld van social media is always-on en always-changing. Ontwikkelingen komen en gaan sneller dan wij soms bij kunnen houden. In 2018 hebben veel veranderingen plaatsgevonden op het gebied van social media, en dit zal in 2019 niet veel anders zijn. Wat zijn de verwachte social trends voor dit jaar?

MEER E-COMMERCE

In 2018 werd al zichtbaar dat social media steeds meer de functie van e-commerce op zich gaat nemen. De afgelopen jaren heeft veel online verkoop plaatsgevonden, en ook sociale platformen spelen hierop in. Zo kun je als merk op social media adverteren en doorlinken naar je webshop, of in een foto producten taggen en prijzen laten zien. In het GfK Consumentenonderzoek uit 2018 kwam de verwachting naar voren dat deze ontwikkelingen, gefocust op e-commerce, in 2019 door zullen zetten. Ook zullen naar verwachting komend jaar steeds meer dagelijkse boodschappen online gedaan worden.

TOENAME STORIES

Nu steeds meer apps de functie van stories (foto’s/video’s die na 24 uur verdwijnen) toegevoegd hebben, worden merken uitgedaagd om tijdelijke, verrassende content te delen met hun doelgroep en ze zo een kijkje achter de schermen te geven. Dit zorgt voor een persoonlijke feel bij een merk, wat perfect aansluit bij de toenemende behoefte van de consument om zich betrokken te willen voelen bij een merk en persoonlijk aangesproken te willen worden (Kerkhofs, 2018).

EERLIJKE INFLUENCERS

Afgelopen jaar maakten veel merken en organisaties gebruik van zogenoemde influencers om producten te promoten. Dit zijn bijvoorbeeld populaire YouTubers (Monica Geuze, Kalvijn), bekende personen (acteurs, realitysterren) of andere personen met veel volgers (foodbloggers, fashionista’s). Komend jaar zal het inzetten van influencers nog steeds een goede manier zijn om een grote doelgroep te bereiken, gezien de duizenden volgers die zij hebben. Wel wordt het belang van transparantie steeds duidelijker en worden bepaalde influencers niet meer als betrouwbaar gezien. Dit komt bijvoorbeeld doordat zij alleen maar gesponsorde posts doen, of laten merken dat ze niet compleet achter het merk staan waar ze gesponsord door worden. Hun volgers trekken hun betrouwbaarheid dan in twijfel, en daarmee de betrouwbaarheid van het merk. Dit beeld kan indirect een negatieve invloed hebben op een merk, wat natuurlijk niet de bedoeling is (Daae, 2018).

GOEDE CONTENTSTRATEGIE

Dat je als organisatie op social media actief moet zijn, is niets nieuws. Maar het belang van een passende contentstrategie wordt dit jaar steeds groter. Dit is dan misschien niet echt een trend, maar wel belangrijk om in de gaten te houden. Bijna elke doelgroep is tegenwoordig op social media te vinden en op de gewenste manier te beïnvloeden. Gewoon online actief zijn is niet meer genoeg. Een goede contentstrategie is dus geen overbodige luxe in 2019, het helpt om zo de gewenste doelgroep te bereiken. Bedenk dus goed wat jij met je social media wil bereiken en hoe je dit het beste kunt doen (van Hall, 2018).

Naast deze belangrijkste te verwachten ontwikkelingen zijn er nog een aantal trends die experts komend jaar verwachten. Zo zou augmented reality een grote rol kunnen gaan spelen in de ervaring tijdens het online shoppen, krijgt ‘voice’ een meer prominente rol op verschillende platformen en zijn bepaalde Facebookgroepen van groot belang voor sommige merken.

Deze website gebruikt cookies

Heb je hier geen bezwaar tegen? Klik dan op op deze link: Ik accepteer cookies.