Augmented reality is een belangrijke trend in de retail. Met augmented reality (AR) worden er computergegeneerde beelden over de werkelijke wereld heen getoond. Het draagt voor de consument bij aan een positieve winkelervaring en een verbeterde aankoopbeslissing. Voor retailers leidt dat tot betere verkoopcijfers en een daling van het aantal retourzendingen. Door het coronavirus is deze technologische ontwikkeling in een stroomversnelling geraakt. In dit artikel gaan we dieper in op de voordelen en geven we 5 voorbeelden van bedrijven die AR met succes hebben omarmt.

Wat zijn de voordelen voor retailers en consumenten?

Een van de grootste beperkingen van online winkelen is de moeilijkheidsgraad om een fysiek, 3D product weer te geven in een 2D omgeving, zoals het scherm van een smartphone of laptop. AR kan helpen de kloof te overbruggen tussen winkelen op een fysieke locatie en online winkelen. Het visualiseert bijvoorbeeld aankopen en daardoor hebben consumenten een duidelijker beeld van wat ze (online) kopen.

1. Verhoogt de klantbetrokkenheid

AR is interactief en dat is voor consumenten een extra reden om actief te blijven op een website. De belevering zorgt dat consumenten langer op de website blijven en daardoor is er ook meer kans dat ze een aankoop doen. Zelfs als ze niets kopen tijdens hun bezoek, betekent de betrokkenheid dat ze een relatie met je merk en product opbouwen en waarschijnlijk een blijvende herinnering overhouden aan het bezoek.

2. Personaliseert online winkelen

AR kan de online winkelervaring voor consumenten personaliseren. Er zijn tools die consumenten laten zien hoe kleding er bij hen uitziet, die laten zien welke maten bij je lichaam passen of die de werkelijke grootte van een product in je ruimte laten zien. In plaats van dat een online winkel modellen laat zien die de kleding dragen, kunnen consumenten zichzelf als model nemen en daardoor een betere aankoopbeslissing nemen. Dit soort personalisatiemogelijkheden zullen de conversieratio’s en verkopen van online winkels verbeteren.

3. Visualiseert aankopen

Met AR kunnen aankopen van te voren worden gevisualiseerd. Hierdoor kunnen consumenten beter inschatten of iets dat ze online kopen goed staat of in hun eigen omgeving past. Met de IKEA Place-app kun je zien hoe hun meubels zich weerhouden tot andere meubels in jouw woonkamer. En met de Wehkamp Magic Mirror-app kun je make-up testen op je eigen gezicht. Door het van te voren visualiseren van aankopen is men in staat om een betere aankoopbeslissing te nemen.

4. Vermindert het aantal retourzendingen

Door AR kunnen consumenten een betere aankoopbeslissing nemen en daardoor zal het aantal retourzendingen worden vermindert. Door retourzendingen maken bedrijven extra kosten, zoals transport- en opslagkosten. Daarnaast is het ook een verspilling van tijd die ze beter in service kunnen steken. AR leidt tot een hogere conversieratio en tot minder kosten, wat onderaan de streep positief is voor de retailer.

We bespreken een aantal retailers die augmented reality hebben omarmt en actief zijn op Nederlandse bodem. Deze besproken voordelen komen ook bij deze voorbeelden duidelijk naar voren.

1. Ikea

De Augmented Reality Shopping-app van Ikea is een van de bekendste en populairste in de retailmarkt. De zoektocht naar een nieuwe meubels is niet zo makkelijk al het lijkt, want past deze wel in je huis? Is hij niet te lang en hoe zit het met de kleur? Met behulp van de IKEA Place-app kun je zien hoe deze meubels in de woonruimte passen en zich weerhouden tot andere meubels. Je kunt in een oogopslag zien welke kleuren botsen en of de gewenste meubels niet te groot waren, waardoor we onze woonkamer konden visualiseren voordat we grote aankopen deden. De gedachte is dat door te visualiseren met Augmented Reality (AR) de consument beter kan inschatten of een meubel wel of niet in zijn inrichting past. Deze app draagt bij aan het nemen van een beslissing en zal het aantal retouren moet terugbrengen.

2. Specsavers

Via de website en app van Specsavers kun je virtueel brillen passen. Je neemt plaats in de virtuele paskamer en gaat daar op zoek naar de juiste bril. De eerste stap is een scan maken van het gezicht. Vervolgens kun je het assortiment met brillen doorspitten. Heb je er eentje of meerdere gekozen, dan kun je deze projecteren op je eigen gezicht en vergelijken. Ook de kleur van het montuur en de glazen kunnen aangepast worden. Als je iets hebt gevonden dat je leuk vind, dan kun je dit eenvoudig toevoegen aan de winkelmand en afrekenen. Deze app verbetert de winkelervaring terwijl de aankoop een gemakkelijk onderdeel van het proces wordt.

3. Coolblue

Coolblue heeft in haar app een augmented reality-functie waarmee je televisies kunt uitproberen in een woonkamer, bijvoorbeeld op een meubel of aan de wand. Deze app laat je eerst de woonkamer scannen, zoals de kijkafstand tot de plek waar de tv moet komen en de meubels die er al staan. Met deze functie weten consumenten welk formaat ze nodig hebben en hoe het eruit komt te zien in de woonkamer. Je kunt in een handomdraai switchen tussen allerlei merken en formaten televisies. Als consumenten een televisie hebben gevonden, dan kun je deze direct in de winkelwagen plaatsen en afrekenen. Deze functie helpt niet alleen consument bij het nemen van een aankoopbeslissing, maar moet ook het aantal retouren laten afnemen van klanten die een verkeerde inschatting hebben gemaakt.

4. Wanna Kicks

Wanna Kicks is een app waar je met behulp van augmented reality nieuwe sneakers kunt passen. Je hebt de keuze uit tientallen merken in allerlei modellen, kleuren en maten. Als je geschikte schoenen hebt gevonden, dan kun je deze visualiseren en passen op je eigen voeten. Tijdens het passen kun je nog kiezen voor verschillende kleuren of andere vergelijkbare modellen (indien beschikbaar). Op deze manier heeft de consument een idee van hoe de schoen er uit zou zien. Je kunt vanuit de app direct een bestelling plaatsen. Wil je er nog even over nadenken of delen met anderen? Dat kan dat natuurlijk ook. Door schoenen op voorhand te proberen komt de consument minder snel voor verassingen te staan en dat scheelt weer het gedoe van retourneren.

Tot slot

Deze technologische ontwikkeling had al veel impact, maar is door het coronavirus in een stroomversnelling geraakt. Wie goede content biedt, kan de consument gemakkelijker over de streep trekken en de conversie verhogen. Bovendien gaan ook de kosten die retourzendingen meebrengen omlaag. De ontwikkeling gaat veel sneller dan je denkt, dus nu is het moment daar om met AR aan de slag te gaan. Misschien kom je tot de conclusie dat het niets is voor de branche waarin je actief bent, maar dan heb je er in ieder geval wel overwogen.

Blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer

Deze website gebruikt cookies

Heb je hier geen bezwaar tegen? Klik dan op op deze link:Ik accepteer cookies.